Citește cărți on-line



Newsletter


Pentru abonare introduceţi adresa de e-mail

Rss feed


[Noutati prin RSS]



Vă recomandăm





Meta tag


Casa Carttii de Stiinta Cluj-Napoca casa cartii de stiinta editura cluj napoca carti publica online biblioteca librarie vinzare autori lucrari academice noutati editoriale redus comenzi editura romaneasca edituri literatura cultura romana romaneasca romaneste romanesti autori romani limba romana romanesc romanesti carti ebooks gratuit gratuite publicatii scriitori romani romanian litterature concurs concursul proza 2010 semne carte Artele Spectacolului Filologie Filosofie Istorie Literatură Metodică și Didactică Miscellanea Antologie Belgica.ro Biblioteca Esenţială Diaphora Didactica științelor Documente europene şi naţionale Educație Fizică și Sport Etnologie Grammatica Hypothesis Istorie La feminin Lecturi critice Limbi și literaturi străine Literatura europeană contemporană Locuri transilvane Muzică și coregrafie Poezie Praxis Proză Restituiri antreprenoriale şi tehnologice Scriitorii Transilvaniei Serie de autor Robert Cohen Ştiinţele Educaţiei Teatru Uniart Collection Univers preșcolar Arte vizuale Biblioteca Şcolară Biblioteca tânărului scriitor Biblioteca Valorilor Transilvane Cărţi pentru copii Colecţia Biblioteca Indiană Colecția de Teatru Debut Dicţionare Drept Economie Evocări , Memorii, Jurnal, Interviuri Geografie În afara colecțiilor ( Artele Spectacolului ) În afara colecțiilor ( Filologie ) În afara colecțiilor ( Filosofie ) În afara colecțiilor ( Istorie ) În afara colecțiilor ( Literatură ) În afara colecțiilor ( Metodică și didactică ) În afara colecțiilor ( Miscellanea ) Medicină Nordica Periodice Proceedings Prozoteca Romanul Francez Actual Ştiinţă şi Tehnică Teologie Traducem lumea



Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară

Transcending Genre Boundaries with Neil Gaiman






Autor :    Irina Rață


Format : 17 x 24 cm ,
Pagini : 320 pag.
Anul apariţiei: 2020
Domeniu : Limbi și literaturi străine
ISBN: 978-606-17-1617-3




Postmodernism is renowned for making the notion of genre seem irrelevant, outdated, a “blank parody” (Jameson 1991: 16-17). However, not everyone agrees with such a position toward genre, as Rayment explains, “To dismiss the notion of genre or to make it so general as to be almost entirely worthless […] is essentially a repudiation of literature. […]. It is […] impossible to talk about texts without a concept of the conventions that bind and divide them […]. It might also be added that it would be impossible to have discourse within texts without notions of genre” (Rayment 2015: 12-13). Moreover, as Earnshaw states, “With Postmodernism the concept genre undergoes an epistemological revolution which renders its reconceptualisation necessary” (1997: 223).

     In this context, the present study is an attempt at highlighting what really happens with genres during the postmodernist period, as informed opinions related to the issue vary tremendously in angle and strength. Some critics talk about genre dissolution during Postmodernism, others talk about genres becoming modes, while others talk about genre bending, and about blending genres, styles, and tones. Meanwhile, other voices posit, “that genres today operate as open models; they are interactive ‘modes’ within variegated, plurivocal texts” (Ganeri 1997: 223). It would be incredibly hard to talk about genres in general, without trying to analyse an instance of individual genre, in order to uncover how it manifests at the level of text. Therefore, for the purpose of this study, Fantasy fiction was chosen to be analysed synchronically, in the context of postmodernist influence and its claim of genre dissolution. Since, it would be impossible to analyse every instance of genre, a corpus of works pertaining to Neil Gaiman was selected, in order to perform such an analysis. After a short overview of genre criticism, and of some individual genres, some analysis tools are introduced, relevant to the identification of genre cues. The corpus shall be analysed through the lens of structural narratology, poststructural, and postmodern criticisms, in order to identify the genre traits in the selected corpus.

 

Irina Rață

 



Numele
Comentariu
                    

Adaugă un comentariu