Newsletter


Pentru abonare introduceţi adresa de e-mail

Rss feed


[Noutati prin RSS]
Adauga la contul tau Google



Vă recomandăm



Adolescenţii troglodiţi
Adolescenţii troglodiţi
Emmanuelle Pagano


Aventurile lui Matiaş Corvin la Cluj
Aventurile lui Matiaş Corvin la Cluj
Ovidiu PECICAN


Azi-noapte am văzut-o
Azi-noapte am văzut-o
Drago Jančar


Bulgări de zăpadă. De la Isus la Mircea Eliade şi înapoi
Bulgări de zăpadă. De la Isus la Mircea Eliade şi înapoi
Dennis A. Doeing


Când tata m-a învăţat să fluier
Când tata m-a învăţat să fluier
Stefano Zecchi


Cartea parabolelor
Cartea parabolelor
Per Olov Enquist


Casă de zi, casă de noapte
Casă de zi, casă de noapte
Olga Tokarczuk


Cezar Petrescu. Fascinaţia romanului
Cezar Petrescu. Fascinaţia romanului
Ştefan Dărăbuş


Cultură, confesiune, etnie şi rasă în Transilvania, Câmpia Tisei şi Panonia
Cultură, confesiune, etnie şi rasă în Transilvania, Câmpia Tisei şi Panonia
Octavian Căpăţînă




Meta tag


Casa Carttii de Stiinta Cluj-Napoca casa cartii de stiinta editura cluj napoca carti publica online biblioteca librarie vinzare autori lucrari academice noutati editoriale redus comenzi editura romaneasca edituri literatura cultura romana romaneasca romaneste romanesti autori romani limba romana romanesc romanesti carti ebooks gratuit gratuite publicatii scriitori romani romanian litterature concurs concursul proza 2010 semne carte Artele Spectacolului Filologie Filosofie Istorie Literatură Metodică și Didactică Miscellanea Antologie Belgica.ro Biblioteca Esenţială Colecţia Biblioteca Indiană Colecția de Teatru Diaphora Didactica științelor Documente europene şi naţionale Educație Fizică și Sport Etnologie Grammatica Hypothesis Istorie La feminin Lecturi critice Limbi și literaturi străine Literatura europeană contemporană Locuri transilvane Muzică și coregrafie Poezie Praxis Proză Prozoteca Restituiri antreprenoriale şi tehnologice Romanul Francez Actual Scriitorii Transilvaniei Serie de autor Robert Cohen Ştiinţele Educaţiei Teatru Uniart Collection Univers preșcolar Arte vizuale Biblioteca Şcolară Biblioteca tânărului scriitor Biblioteca Valorilor Transilvane Cărţi pentru copii Debut Dicţionare Drept Economie Evocări , Memorii, Jurnal, Interviuri Geografie În afara colecțiilor ( Artele Spectacolului ) În afara colecțiilor ( Filologie ) În afara colecțiilor ( Filosofie ) În afara colecțiilor ( Istorie ) În afara colecțiilor ( Literatură ) În afara colecțiilor ( Metodică și didactică ) În afara colecțiilor ( Miscellanea ) Medicină Nordica Periodice Proceedings Ştiinţă şi Tehnică Teologie



Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară

Existenţele sângelui






Autor :    Florina CODREANU


Format : 13 x 20 cm ,
Pagini : 120 pag.
Anul apariţiei : 2007
Domeniu : Biblioteca tânărului scriitor


stoc epuizat



Nu există pe stoc


Puţine substanţe fascinează atât de mult în istoria culturii ca sângele. Semn al violenţei, după Bataille, sângele intră în mod firesc în economia ritualisticii de sacrificiu, fiind asimilat căldurii vieţii, portant al sufletului şi virtualitate a nemuririi. Sângele curge abundent în Iliada şi în alte epopei, ca accesoriu al corporalităţii şi al morţii. În Geneză, e indiciu al fratricidului originar din povestea lui Cain şi a lui Abel: Glasul sângelui fratelui tău strigă din pământ la mine - îi spune Dumnezeu lui Cain, motiv pentru care consumul de sânge e prohibit la evrei: Dacă un om din casa lui Israel sau din străinii care locuiesc în mijlocul lor mănâncă sânge de orice fel spune Jahweh în Leviticul 17, Îmi voi întoarce faţa împotriva celui ce a mâncat sânge şi-l voi nimici din mijlocul poporului său. Interdicţia e departe de a fi atât de explicită la alte popoare: consubstanţialitatea sacrificială este o orgie de carne şi de sânge, sparagmos-ul dionisiac, de asemenea. În Noul Testament, Iisus echivaleaza vinul băut la Cina cea de taină cu substanţa vie a propriului său trup: Acesta este sângele meu, al legământului celui nou, care se varsă pentru mulţi, (Marcu 14:24). Găsim sânge peste tot unde urcăm în timp in istoria culturii şi a mentalităţilor: tabuizarea incestului şi interdictele asociate menstruaţiei, puterea ereditară, bătăliile şi revoluţiile, crima sau sinuciderea, toate presupun o voce a sângelui, valorizată când pozitiv, când negativ. Să nu uităm, apoi, marile mituri ale sângelui identitar colectiv, strânse mănunchi în iraţionalul motivant al naţionalismelor de tot felul sau în obsesia pentru puritate ariană a nazismului. Nu e carte de literatură universală în care să nu curgă sânge din belşug. Nu e tratat politic care să nu fi fost parafat cu sânge. Democraţia - aşa cum demonstrează Revoluţia Franceză - e una dintre cele mai sângeroase afaceri din câte există. Mai sângeroasă ca ea nu sunt decât iubirea sau căsătoria: alcovul, dupa câmpurile de bătălie, e locul în care curge cel mai mult sânge. Albă ca Zăpada e născută din sânge picurat pe un pervaz; cu greu găseşti un loc ingenuu în care să curgă mai mult sânge decât în cărţile pentru copii. FLORINA CODREANU, aşadar, se află în posesia unei teme culturale majore: ea scrie foarte bine, participativ si nuanţat, despre reprezentările culturale ale sângelui, de la obsesii placentare psihanalizabile la înţelegerea politică a sangelui ca garant al puterii. Cititorul ţine în mână o lucrare de pionierat: a-ţi asuma o asemenea temă la debut presupune curaj, subtilitate şi competenţă. (Stefan Borbély)


Votează

882 Rating: 7.6/10 (20 voturi )



Comentarii : (0)

Adaugă un comentariu