Newsletter


Pentru abonare introduceţi adresa de e-mail

Rss feed


[Noutati prin RSS]
Adauga la contul tau Google



Vă recomandăm



Adolescenţii troglodiţi
Adolescenţii troglodiţi
Emmanuelle Pagano


Aventurile lui Matiaş Corvin la Cluj
Aventurile lui Matiaş Corvin la Cluj
Ovidiu PECICAN


Azi-noapte am văzut-o
Azi-noapte am văzut-o
Drago Jančar


Bulgări de zăpadă. De la Isus la Mircea Eliade şi înapoi
Bulgări de zăpadă. De la Isus la Mircea Eliade şi înapoi
Dennis A. Doeing


Când tata m-a învăţat să fluier
Când tata m-a învăţat să fluier
Stefano Zecchi


Cartea parabolelor
Cartea parabolelor
Per Olov Enquist


Casă de zi, casă de noapte
Casă de zi, casă de noapte
Olga Tokarczuk


Cezar Petrescu. Fascinaţia romanului
Cezar Petrescu. Fascinaţia romanului
Ştefan Dărăbuş


Cultură, confesiune, etnie şi rasă în Transilvania, Câmpia Tisei şi Panonia
Cultură, confesiune, etnie şi rasă în Transilvania, Câmpia Tisei şi Panonia
Octavian Căpăţînă




Meta tag


Casa Carttii de Stiinta Cluj-Napoca casa cartii de stiinta editura cluj napoca carti publica online biblioteca librarie vinzare autori lucrari academice noutati editoriale redus comenzi editura romaneasca edituri literatura cultura romana romaneasca romaneste romanesti autori romani limba romana romanesc romanesti carti ebooks gratuit gratuite publicatii scriitori romani romanian litterature concurs concursul proza 2010 semne carte Artele Spectacolului Filologie Filosofie Istorie Literatură Metodică și Didactică Miscellanea Antologie Belgica.ro Biblioteca Esenţială Colecţia Biblioteca Indiană Colecția de Teatru Diaphora Didactica științelor Documente europene şi naţionale Educație Fizică și Sport Etnologie Grammatica Hypothesis Istorie Lecturi critice Limbi și literaturi străine Locuri transilvane Muzică și coregrafie Poezie Praxis Proză Prozoteca Restituiri antreprenoriale şi tehnologice Romanul Francez Actual Scriitorii Transilvaniei Serie de autor Robert Cohen Ştiinţele Educaţiei Teatru Uniart Collection Univers preșcolar Arte vizuale Biblioteca Şcolară Biblioteca tânărului scriitor Biblioteca Valorilor Transilvane Cărţi pentru copii Debut Dicţionare Drept Economie Evocări , Memorii, Jurnal, Interviuri Geografie În afara colecțiilor ( Artele Spectacolului ) În afara colecțiilor ( Filologie ) În afara colecțiilor ( Filosofie ) În afara colecțiilor ( Istorie ) În afara colecțiilor ( Literatură ) În afara colecțiilor ( Metodică și didactică ) În afara colecțiilor ( Miscellanea ) Literatura europeană contemporană Medicină Nordica Periodice Proceedings Ştiinţă şi Tehnică Teologie



Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară

Apasă aici pentru detalii

Miriam Cuibus -Dagherotip cu Emma la fereastră

Dagherotip cu Emma la fereastră

 

Irina Petraş în „România literară”: „Actriţă la Teatrul Naţional Cluj şi profesor asociat la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeş-Bolyai, Miriam Cuibus ştie despre ce vorbeşte şi o face cu stil. Cartea ei Dagherotip cu Emma la fereastră a apărut în Colecţia Teatru. Scrieri ale practicienilor, coordonată de Anca Măniuţiu, şi este continuată de o a doua, Efectul de culise. Teatralitatea ambiguităţii şi ambiguitatea teatralităţii, axată pe analiza naturii proteice a comediantului, pe raportarea la principiul mimesis-ului a bovaricului şi comediantului, deopotrivă. Punând la bătaie o bibliografie imensă, dar extrem de atent ruminată, autoarea identifică „idei-forţă ale aspiraţiei spre un act dramatic care comportă o voinţă de metamorfozare” care să-i însoţească demersul: setea primordială de aparenţă (Nietzsche); pornirea ludică înnăscută a omului (Schiller); vocaţia dramatizării (L. Jouvet); neputinţa de a ne poseda viaţa (Artaud); dorinţa eliberării prin schimbare (A.N. Whitehead); vraja de a trăi sub o mască (Tudor Vianu); attitude du comédien (Simmel). Eseul e pe cât de doct şi pedant armat, pe atât de dezinvolt şi spumos, cu formulări memorabile, cu o pliere suplă a termenilor pe scheletul demonstraţiei. Cărţile sunt luxuriante, fără a fi încărcate. Înaintarea în densa întreţesere a referinţelor are în actriţa eseist o călăuză exemplară. Emma, personajul paradigmatic al bovarismului, a împlinit 155 de ani de viaţă paralelă, „o viaţă teoretică” fabuloasă pe care îşi întemeiază Miriam Cuibus demersul: „Bovaricul şi comediantul aparţin prin excelenţă acestei categorii a plăsmuitorilor de vise şi iluzii, categorie pe care o putem denumi homo fingens.” Investigaţia lucrează desfăşurat, cu o privire laterală proaspătă şi scormonitoare, care convoacă în acelaşi flux scriptural fine inserţii în psihologic, complexe ancorări socio-istorice, identificări de trenduri şi conexiuni culturale adesea surprinzătoare. Lumea interioară a alterilor tânjind spre echilibrul unui Eu integrat se intersectează cu lumea exterioară – cea a ficţiunilor dezlănţuite: „În subsidiar, analiza vizează relaţiile existent-inexistent, identitatealteritate, esenţă-aparenţă, autenticinautentic, natural-artificial, vizibilinvizibil.” Dacă bovarismul ,,clasic” aparţinea civilizaţiei Gutenberg, bovarismul modern aparţine (şi) civilizaţiei imaginii: „În această lume în care imaginea este suverană, riscăm să devenim simple aparenţe înregistrate. […] Cei prinşi în sarabanda imaginilor – adevărate sau false, reale sau virtuale, întregi sau decupate, cópii bune sau simple simulacre – glisează lesne de la eidolon la eikon. [...] Imaginea este fata morgana a epocii pe care o traversăm. Suntem companionii fericiţi sau nefericiţi ai acestor evanescente himere.” Citeşte articolul integral aici.

Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară