Festivalul de la Sibiu a devenit treptat un spaţiu de întîlnire a tuturor artelor, a artiştilor de pe toate continentele dar şi a artiştilor români care, instalaţi pe alte meridiane, propun proiecte la Sibiu. De fapt, oameni de teatru de origine română stabiliţi în Franţa, Marea Britanie, Germania, Statele Unite sau în alte ţări se regăsesc aproape în fiecare an în contextul acestui festival care nu este doar un loc unde sunt prezentate proiecte ci şi un loc unde se nasc proiecte, şi mai ales un loc unde sunt binevenite cărţile pe care le scriu românii în alte limbi şi în alte ţări.
Personal mi-a făcut plăcere să-i întîlnesc la Sibiu pe profesorul Nic Ularu, pe regizorul Cosmin Chivu şi pe scriitoarea Saviana Stanescu care trăiesc de fapt în Statele Unite dar revin în România cu idei şi proiecte iar uneori crează poduri culturale între lumea teatrului românesc şi cea americană. Mai cred că românii au o calitate rară, sunt deschişi şi curioşi, ştiu să aprecizie în acelaşi timp şcoala rusă de teatru dar şi pe cea americană, ca să nu mai spunem că rămîn mereu fascinaţi de Franţa iar Orientul este şi el o sursă de inspiraţie şi de reflecţie.
Nic Ularu a lansat la Sibiu o carte importantă, interesantă, extrem de bine documentată intitulată „Fenomenul Off – Off Broadway”. Cartea s-a născut de fapt dintr-o lucrare de doctorat şi dintr-o experienţă proprie, întrucît, după studii de scenografie în Romania, Nic Ularu s-a stabilit în Statele Unite şi este profesor la Departamentul de Teatru şi Dans al Universităţii din Carolina de Sud.
Nic Ularu a devenit, în Statele Unite, un practician total al teatrului, întrucît a început şi să regizeze şi să scrie texte, pe lîngă cariera profesorală bineînţeles. Iar în vacanţe vine în România unde montează spectacole, cel mai recent la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
Lucrarea sa tipărită anul acesta la Casa Cărţii de Ştiinţă din Cluj ar trebui să fie nelipsită din biblioteca oricărui student la teatru care vrea să înţeleagă cum funcţionează această disciplină în ţara care atrage atîtea energii şi unde se sfărîmă de fapt şi foarte multe vise, Statele Unite.
Cu documente, mărturii, citate, fotografii, investigaţii personale, Nic Ularu povesteşte cum a apărut fenomenul Off ca o reacţie la teatrul comercial de pe Broadway, şi cum mai tîrziu a apărut o reacţie Off – Off sub forma unei rupturi totale a artiştilor de spaţiile convenţionale de teatru. Vă propun să ascultaţi interviul următor pe care Nic Ularu mi l-a acordat la Sibiu imediat după lansarea cărţii sale la Librăria şi spaţiul de conferiţe Habitus.